PortalPojisteni.cz - Váš komplexní průvodce světem pojištění
  • Cestovní pojištění
  • Auto asistence
  • Povinné ručení
  • Magazín
  • Slovník pojmů Poradna O nás Kontakty
    Vše o online vzniku povinného ručení od 1. 10. 2024: Jak uzavřít smlouvu podle nového zákona
    Povinné ručení
    • Redakce

    Vše o online vzniku povinného ručení od 1. 10. 2024: Jak uzavřít smlouvu podle nového zákona

    Aktualizováno 13.9.2024 V rámci nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a s ním spojenou onlinizací toho pojištění se sjednání nové smlouvy povinného ručení, stejně jako zániky a změny, přesouvají kompletně do online režimu. Změna celého systému proběhne již od 1. 10. 2024. Jsou na to pojišťovny připravené? Připravili jsme nejkomplexnější přehled změn, se kterými pojišťovny přicházejí, včetně příkladů a vysvětlení.

    V článku naleznete:

     

    Jak se bude sjednávat povinné ručení?

    Pojišťovna po uzavření smlouvy s klientem bude muset neprodleně odeslat data o pojištění do registru ČKP, odkud poputují dále do příslušných registrů. Prokázání platnosti povinného ručení již v rámci ČR nebude probíhat předložením zelené karty, ale ověřením informace z SPZ, podobně jako tomu je u mýta, placeného parkování nebo ověřování, zda máte platnou technickou prohlídku, kde Policie ČR ověřuje platnost technické prohlídky pouze oskenováním registrační značky Vašeho vozidla. 

    Zelená karta, která bude stále potřeba při cestě autem do zahraničí bude dle zákona vydávána pouze na žádost pojistníka. Většina pojišťoven ji však zatím bude e-mailem posílat i bez vyzvání. 

    Pojišťovny již uzpůsobují své procesy a vznikají různé varianty akceptace smlouvy. Podmínky vzniku smlouvy však nebudou zdaleka jednotné pro všechny pojišťovny.

    Pojišťovny vyžadují zaplacení povinného ručení do data počátku

    • Jako první zavedla režim vzniku zaplacením do data počátku Generali Česká pojišťovna již koncem loňského roku. Pilotní projekt však dle reakcí klientů ukázal nedostatky zejména v malém časovém prostoru na úhradu, pokud klient požadoval, aby smlouva platila ihned, a také problémy s vrácením již zaplacených plateb, pokud smlouva nestihla vzniknout. Generali Česká pojišťovna tedy po čase tento proces upozadila. S účinností onlinizace bude preferovat zaplacení přes platební bránu, ke kterému klienta vyzve zaslání odkazu na platební bránu do sms a e-mailu.
    • Slavia pojišťovna od 1.  9. přejde na vznik smlouvy zaplacením do data počátku s tím, že pokud chce klient počátek ihned, musí provést platbu přes platební bránu nebo formou okamžité úhrady bankovním převodem. Smlouva vznikne ihned, jakmile se pojišťovna o platbě dozví, a v tu chvíli klient obdrží potvrzení o zaplacení a je reportován vznik smlouvy do databáze ČKP. Pojišťovna však nijak dopředu neomezuje, jakým způsobem klient bude chtít platbu provést. 
    • Stejný nebo velmi podobný systém bude mít dle dostupných informací i ČSOB Pojišťovna, která bude vyžadovat zaplacení do data počátku.
    • Pojišťovna UNIQA kromě možnosti elektronického podpisu také očekává platbu do data počátku, ale s výrazným omezením, že pokud zvolíte platbu převodem, umožní Vám počátek zadat nejdříve za 8 dní, aby pojišťovně informace o platbě včas dorazila a ta ji stihla zpracovat.
    • Obdobná omezení klienty čekají i u pojišťoven Kooperativa a ČPP, které však budou nadále nabízet více možností vzniku smlouvy, např. různé druhy elektronických a digitálních podpisů, což by mělo nabídnout alternativu klientům, kteří s platbou kartou mají problém. V případě potřeby okamžitého vzniku smlouvy musí klient u pojišťovny ČPP smlouvu zaplatit do 45 minut od okamžiku sjednání. V případě, že klient potřebuje počátek během dneška, ale např. až za několik hodin, musí pojišťovna obdržet peníze nejpozději 15 minut před časem vzniku smlouvy.
    • Allianz pojišťovna pro klienty, kteří nemohou zaplatit okamžitě, nabízí možnost papírového podpisu u pojišťovacích zprostředkovatelů, kteří využívají její systém Allfa.

    Co je plovoucí počátek u povinného ručení?

    Plovoucí počátek pojištění znamená, že pokud platba v prvních 7 dnech od sjednání/počátku dorazí na účet pojišťovny, posune se datum počátku smlouvy až na datum připsání platby. Teoreticky tak mohou vzniknou jednotky dní nepojištění a hrozba potenciální pokuty ze strany ČKP. Systém má však i mnoho výhod.

    Výhody plovoucího počátku povinného ručení

    • Nemusíte znovu kalkulovat, vyplňovat a sjednávat novou smlouvu.
    • Nemusíte čekat na vrácení pozdě zaplacené platby u původní smlouvy často i několik dní. 
    • Nehrozí situace, že v jednu chvíli budete mít v pojišťovně peníze za jednu neplatnou smlouvu, a ještě než dostanete peníze zpět, budete muset uhradit smlouvu novou.
    • Poměrně praktické může být toto řešení u nově pojišťovaných vozidel. Při pořízení nového auta, kdy ještě přesně nevíte, jestli a kdy budete vozidlo přebírat, si můžete smlouvu dopředu vyplnit a aktivovat ji platbou až ve chvíli, kdy víte přesné datum převzetí vozidla. Pokud si vozidlo nakonec nekoupíte, necháte vyplněný návrh jednoduše propadnout uplynutím lhůty 7 dní.
    Příklad č.1:

    Pokud klient sjedná smlouvu dnes s počátkem ihned, ale peníze poslal běžným převodem a platba pojišťovně dorazila až následující den, posune se počátek smlouvy na následující den a až v tu chvíli klient obdrží potvrzení o pojištění a odejde informace do registru ČKP. 

    Na režim plovoucího počátku se chystají přejít pojišťovny Direct, PVZP, Allianz a Pillow.

    Pojišťovna PVZP dle dostupných informací uvažuje dokonce o rozšíření tolerance pozdní platby (klouzavého počátku) 14 dnů i u počátku zvoleného v budoucnu.

    Příklad č.2:

    Pokud by dnes bylo 1. 10. a klient si sjednal smlouvu s počátkem 1. 12., u ostatních pojišťoven by měl lhůtu na připsání platby maximálně do 1. 12., u pojišťovny PVZP by lhůta byla až do 14. 12. a toto datum by se zároveň stalo počátkem smlouvy.

    Informace o vzniku smlouvy u Hasičské vzájemné pojišťovny HVP zatím není veřejně známá, ale lze očekávat vznik smlouvy zaplacením do data počátku.

    Jaký je současný postup při uzavření smlouvy povinného ručení?

    S výjimkou sjednání na kamenné pobočce, kde smlouvy vznikají podpisem, většina pojišťoven v průběhu posledních let přešla na režim vzniku smlouvy zaplacením prvního pojistného. V současné době po sjednání smlouvy běží lhůta na zaplacení. Pokud v této lhůtě, která je u každé pojišťovny jiná, uhradíte, tak pojištění vzniklo k počátku, který jste ve smlouvě uvedli.

    Příklad č.3:

    Pokud si sjednáte smlouvu s počátkem 1. 8., dostanete od pojišťovny lhůtu na zaplacení např. 15 dní (tedy do 15. 8.), pokud v průběhu této lhůty pojistné uhradíte, potvrdil jste platnost pojištění od 1. 8. Pokud během této lhůty způsobíte nehodu, pojišťovna i tak škodu zaplatí.

    Pokud však platbu do 15 dní nestihnete, pojištění Vám nevzniklo a již od 1. 8. jste nepojištěni. Za toto období nepojištění Vám pak může přijít pokuta od České kanceláře pojistitelů.

    Nestačí tedy, že jste poslední den provedli příkaz, ale pokud platbu necháte na poslední den, musíte zvolit metodu, která doručí platbu do pojišťovny ještě tentýž den. To znamená platba kartou nebo okamžitý bankovní převod. Smlouvu si samozřejmě můžete stále sjednat podpisem na pobočce dané pojišťovny nebo v autosalonu. Jsou však pojišťovny, které již jiný způsob akceptace než zaplacením vůbec nenabízejí.

    Nic z toho však od 1. 10. 2024 nebude možné, protože pojišťovny budou muset reportovat aktuální stav smlouvy a ne čekat 15 dní, jestli platba přijde.

    Nové podmínky pro sjednání povinného ručení online

    Aby celý proces mohl proběhnout v reálném čase, dá se očekávat, že ještě více smluv povinného ručení začne být uzavíraných online i klienty, kteří s tím dosud nemají příliš zkušeností.
Jedním z funkčních modelů, který by mohl přechod na tento proces klientům usnadnit by mohl být výše popsaný plovoucí (klouzavý) počátek smlouvy.

    Jako další funkční varianty lze očekávat různé formy digitálního podpisu, podepsání dokumentu prostřednictvím autorizované SMS. Jednou z možností se s největší pravděpodobností stane i podpis formou Bank ID, které si získává stále větší oblibu.

    Budou zániky a storna pojištění odpovědnosti z provozu vozidla také online?

    Z pohledu zákona bude nutné hlásit online do registru ČKP nejen nová pojištění, ale i zániky. Z toho důvodu budou pojišťovny umožňovat některé druhy zániků provádět online na webových stránkách a v klientských zónách. Zřejmě se bude jednat o možnost ukončit smlouvu k výročí, nebo z důvodu ztráty pojistného zájmu. Tedy v případech, kdy není nutné zasílat další doklady prokazující přesný den ukončení, jako je tomu například v případě vyřazení vozidla z evidence nebo ekologické likvidace.

    Přístupy pojišťoven se v prvním roce onlinizace budou zřejmě velmi dynamicky měnit a vyvíjet a přinesou mnoho nových možností. Budeme se snažit všechny změny podrobně sledovat a přinášet Vám aktuální a srozumitelná vysvětlení.

    Věděli jste, že

    Okamžité sjednání a vznik smlouvy v reálném čase umožňují například online kalkulátory pojištění, které nabízejí produkty většiny pojišťoven na jednom místě. 



    Redakce Redakce Autor portalpojisteni.cz

    Mohlo by Vás zajímat

    Zajímají Vás nejvýhodnější nabídky
    pojištění?

    Naše výhody

    Unikátní hodnocení
    produktů klienty
    Porovnání
    asistenčních služeb
    Rady a užitečné
    informace
    Reálné zkušenosti
    a recenze zákazníků

    Spolupracujeme