Vzhledem k oblíbenosti letecké přepravy a přeplněnosti některých letišť dochází velmi často ke zpoždění nebo zrušení letu. Na to reagují některé pojišťovny a nabízejí produkty cestovního pojištění obsahující asistence v letecké přepravě. Pod tímto názvem se skrývá soubor služeb, které mají klientům pomoct při řešení leteckých nepravidelností. Nejčastěji řešenou situací z pohledu klientů je zpoždění nebo zrušení letu a ztráta a zpoždění zavazadel.
Podmínky pro získání kompenzace
Pro získání kompenzace je třeba, aby bylo splněno několik podmínek. Za prvé by let měl mít na příletu nejméně 3 hodiny zpoždění. Dále je nutné, aby bylo zpoždění zaviněno dopravcem a ne okolnostmi, které aerolinka nemohla ovlivnit. To znamená, že let nesmí být zpožděn kvůli počasí, stávce dalších subjektů, bezpečnostní situaci, živelní katastrofě, omezení provozuschopnosti letiště, nebo kvůli řízení letového provozu. Poslední podmínkou je, aby let realizoval dopravce sídlící na území EU, nebo aby let odlétal z letiště v EU.
Pro získání kompenzace je potřeba kontaktovat leteckou společnost, která provozuje váš let, a žádat o plnění vašich práv podle nařízení ES č. 261/2004. V případně sjednané "letecké asistence" můžete nechat tento problém vyřešit asistenční službu.
Výše finanční kompenzace
Jak vysokou kompenzaci cestující získá, určuje letová vzdálenost. Pokud je vzdálenost do 1500 km, dostane cestující odškodnění ve výši 250 €. Při letech mezi 1501 km a 3500 km cestujícím náleží odškodnění 400 €, a pokud je vzdálenost větší než 3500 km, je výše kompenzace 600 €. Výjimkou jsou lety uvnitř EU, kde cestujícím náleží odškodnění ve výši 400 € i v případě, že je let delší než 3500 km – jedná se například o zámořská území, která patří některému ze státu z EU.
Provize z vymožené částky
Stává se, že za úspěšné vymáhání kompenzace si ještě část peněz ponechá společnost, která nárok v rámci asistenční služby od letecké společnosti vymáhala. Některé pojišťovny však mají tuto službu již bez uvedené srážky. Informaci si můžete ověřit před podáním nároku, abyste věděli, jakou část si z vymožené částky asistenční společnost strhne. Provize za vymožení nákladů by se měla pohybovat maximálně kolem 20 % z vymožené částky.
Pokud máte službu sjednanou v rámci cestovního pojištění od své pojišťovny, doporučujeme vždy žádost podávat prostřednictvím webu pojišťovny nebo přes infolinku pojišťovny. V takovém případě bude případný poplatek za vymožený nárok vždy výrazně nižší, než pokud tyto "vymáhací" společnosti oslovíte napřímo. Můžete samozřejmě zkusit po letecké společnosti nárok vymáhat i bez zastoupení. V případě zamítnutí a bez přístupu k potřebným datům z leteckého provozu pro vás však bude velmi složité rozporovat okolnosti letu.
Na kompenzaci nemáte nárok ve dvou případech:
- Jestliže byl let operovaný mimoevropským dopravcem a odehrál se mimo EU.
- Jestliže byl let operovaný mimoevropským dopravcem s odletem mimo EU do země v rámci EU.
Pojištění zpoždění a zrušení letu
Nárok na finanční kompenzaci můžete uplatnit až 3 roky zpětně. Nárok na odškodnění můžete mít i přímo z připojištění "zpoždění/zrušení letu", pokud jej máte sjednané v rámci cestovního pojištění. V takovém případě je ve smlouvě uvedený limit pro toto připojištění a zároveň podmínky uplatnění škody. Například doba zpoždění letu pro uplatnění nároku nemusí být pro všechny pojišťovny stejná.
Redakce Autor portalpojisteni.cz