Většina řidičů považuje vybitý akumulátor za hlavní problém elektromobilů, překvapivě jsou však častější příčiny nepojízdnosti defekt pneumatiky, porucha motoru a problémy s 12 V baterií. Tím se tedy elektromobily nijak neliší od běžných asistenčních zásahů u vozidel se spalovacím motorem. Auto asistence pro elektromobily však mají i svá specifika.
Počet auto asistenčních zásahů neustále roste
S rostoucím počtem elektromobilů v ČR narůstají také technické potíže při nabíjení, což potvrzují statistiky asistenčních společností. V roce 2024 přesáhl počet registrovaných osobních elektrických vozidel 36 000 kusů, přičemž asistenční zásahy se meziročně zvýšily o více než 60 %. V zimním období se pak počet poruch zvyšuje až o 30 %, přičemž až polovina z nich je způsobena řidičem.
Asistenční společnosti nejčastěji řeší:
- Potíže s motorem, které jsou příčinou kolem 45 % asistenčních zásahů.
- Následují problémy se spojkou a převodovkou. Ta je důvodem k poskytnutí asistencí v 8 % případů.
- Problémy s koly a pneumatikami - opotřebované pneumatiky, absence rezervy a nedostatečná výbava k výměně kola vedou k tomu, že defekt pneumatiky je příčinou kolem 7 % zásahů.
- Poruchy startování - poruchy startování a zapalování nebo využití služby Jump start je poskytováno v 6 % případů.
Auto asistenční pomoc nově i pro elektromobily
To, že se stále častěji u elektromobilů objevují technické potíže při nabíjení potvrzují i statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS).Zatímco v roce 2023 vyjížděli technici k 1330 asistenčním zásahům, o rok později už jich bylo 2100. Za meziroční nárůst o více než 60 % může i rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích. Bez ohledu na typ pohonu jsou moderní vozy čím dál sofistikovanější. Proto si se závadou často neporadí sám řidič a je potřeba přivolat odbornou pomoc asistenčního technika. Nově však asistenční společnosti sledují nárůst počtu typicky elektromobilistických zásahů při problémech s nabíjením. Jde například o situace, kdy nelze zahájit nabíjení a vozidlo již nemá dostatek energie pro přejezd k jiné dobíjecí stanici," vysvětluje tiskový mluvčí ČAAS Aleš Povr.
V případě, že se během roku chystáte vydat do zahraničí vícekrát, vyplatí zvážit sjednání celoroční autoasistence, kterou má v nabídce například AXA ASSISTANCE.
Bez kvalitních auto asistencí do zahraničí raději nevyrážejte
Podobně jako u aut se spalovacím motorem i u elektromobilů platí, že se častěji porouchají, než nabourají. Poměr poruch vůči nehodám je 4 ku 1.Zajímavá je statistika asistenčních výjezdů k elektromobilům v zimním období, kdy nízké teploty zvyšují jejich počet až o 30 %. Až polovina poruch u vozidel s elektrickým pohonem je způsobena řidičem. Typicky se jedná o defekt pneumatiky nebo problémy při nabíjení, např. poškozený nabíjecí kabel či konektor.Z pohledu asistenčních techniků je elektromobil stále automobil. Většina zásahů probíhá podobně jako u vozidel se spalovacím motorem, i když díky absenci spalovacího motoru odpadají problémy se startováním, turbem nebo vstřikovacím systémem.
Ve většině případů problém proškolený technik zvládne odstranit přímo na místě. Pokud to možné není, vozidlo je odtaženo do servisu nebo k jiné nabíjecí stanici. K tomu se využívají speciální vozidla vybavená hydraulickou rukou, která je schopna bezpečně naložit i nepojízdné těžké elektromobily. Řidičům jsou ve většině kvalitních asistenčních programů k dispozici i doplňkové služby, jako je náhradní doprava, zapůjčení vozidla nebo zajištění ubytování. Asistence speciálně určené pro cesty do zahraničí jsou často součástí cestovního pojištění.
Nejlépe hodnocené auto asistence
1 | AXA autoasistence |
5.0 (3 recenze)
|
||
2 | ![]() |
UAMK |
4.0 (1 recenze)
|
|
3 | Europ Assistance |
3.2 (3 recenze)
|
